6 běžných problémů v logistice e-commerce (a jak je řešit)

10 min čtení 05 dubna 2024

Být zodpovědný za firemní strategii dopravy a logistiky v oblasti e-commerce není vždy snadné. Od řízení zásob a zásobování až po směrování a přepravu zboží ze skladu vám může rychle uniknout nespočet detailů. Přitom každý z těchto detailů ovlivňuje jak zkušenosti zákazníků s vaším e-shopem, tak vaši potenciální ziskovost. Dva prvky, které by vás měly motivovat k tomu, abyste vše zvládli mistrně.

Naši odborníci vám pomohou při řešení nejčastějších problémů v oblasti logistiky e-commerce, které zde pro vás shromáždili – samozřejmě spolu s praktickými řešeními.

Optimalizujte své zásoby, abyste lépe zpracovávali objednávky

V horní části vašeho dodavatelského řetězce je klíčové řízení nabídky a poptávky vašich dodavatelů. Umožňuje vám omezit nadměrné zásoby nebo naopak výpadky zásob.

Důležité je však také sledovat vaše skladové zásoby, abyste měli neustále přehled o tom, co je a co není k dispozici. Tato dostupnost hraje zásadní roli v zážitku, který nabízíte svým zákazníkům, kteří nesmí být zklamáni, pokud jde o dodací lhůty.

Vaším úkolem je proto zavést rozumnou strategii zásobování a zorganizovat logistický sklad elektronického obchodu tak, abyste mohli správně řídit své zásoby.

Řešení k zavedení

Zvolte způsob skladování vhodný pro vaše podnikání.

  • Metoda FIFO, při níž skladujete výrobky, které jsou již dlouho na skladě, co nejblíže balicímu prostoru, je ideální pro výrobky podléhající rychlé zkáze.
  • Metoda LIFO (opak metody FIFO) vám umožní snadný přístup k nejnovějším výrobkům.
  • Metoda ABC umožňuje optimalizovat prostor podle obratu výrobků – výrobky, které se objednávají nejčastěji, jsou nejblíže k vychystávačům.

Chcete-li se o způsobech skladování dozvědět víc, přečtěte si článek věnovaný tomuto tématu.

Implementujte ve skladu metodu označování, která jasně identifikuje jednotlivé zóny. Pokud jste zvolili metodu ABC, můžete například vymezit zóny A, B a C ve skladu nebo označit regály podle různých typů výrobků, které obsahují.

Vybavte se logistickým systémem WMS (Warehouse Management System) pro správu zásob a inventáře. Jedná se o software, který vám umožní sledovat příjem a výdej zásob, takže budete mít vždy 360° přehled o tom, co se ve vašem e-shopu děje.

Urychlete přípravu objednávky

Dobře to víte: Vaši zákazníci očekávají stále rychlejší a efektivnější dodávky. A co víc, čelíte konkurenčním platformám elektronického obchodu, které stále více zavádějí minimální dodací lhůty, jako je dodání do 24 nebo 48 hodin.

Z vaší strany, jakožto e-maloobchodníka, to vyžaduje nejen výběr přepravců, kteří respektují tento typ termínu, ale také optimalizaci fáze přípravy objednávky tak, aby vám umožnila rychle a efektivně zabalit vaše produkty.

Řešení k zavedení

Optimalizujte svůj prostor pro přípravu objednávek a zejména balicí stanici. Tím zrychlíte rychlost balení, ale také uděláte tuto stanici ergonomičtější, abyste omezili namáhavost ve skladu. Ujistěte se, že jste si pečlivě vybírali stůl (který musí být co nejergonomičtější) a umístěte nejpoužívanější náčiní na dosah vašich operátorů.

Nahlédněte do našeho průvodce uspořádáním balicí stanice.

Vyberte si časově úsporné balení. Balení, jako jsou krabice pro okamžitou nebo rychlou montáž (které se montují automaticky stisknutím na bocích), nebo obaly s integrovaným tlumením vám mohou pomoci ušetřit drahocenné vteřiny při přípravě objednávky.

Nainstalujte do skladu balicí stroje, jako jsou stroje na papírové nebo vzduchové polštáře. Pokud ve svých zásilkách pravidelně používáte výplňové materiály, tyto stroje vám umožní zvýšit rychlost balení a zajistit ochranu vašich produktů. Pro urychlení této fáze balení se můžete také rozhodnout pro páskovací stroje.

Poskytujte odlišující zákaznickou zkušenost

Chcete-li čelit konkurenci a udržet si své zákazníky, musíte pracovat na zákaznické zkušenosti obklopující vaši značku. Jako e-commerce podnikání to samozřejmě znamená nabízet svým zákazníkům bezproblémové online nakupování.

Řešení k zavedení

Vyberte si přepravce zaměřené na zákaznickou zkušenost. Zejména musíte být schopni nabídnout svým zákazníkům různé způsoby dopravy. Pro doručení domů musí vaši dopravci být schopni poskytnout skutečnou flexibilitu svým zákazníkům a nabídnout optimální sledování vašich zásilek.

Při rozbalování výrobků buďte opatrní. Za tímto účelem zvolte obal, který usnadňuje otevírání zásilek. Ideální jsou například obaly s trhacím proužkem nebo uzávěrem z gumové pásky, nikoli z lepicí pásky. Měli byste také dbát na prezentaci faktur a do balíčků vkládat dobroty a další drobná překvapení, abyste dosáhli tolik žádaného “wow” efektu.

Přizpůsobte si obal – nebo si jej dokonce vytvořte na míru. Zejména můžete zvýraznit barvy své značky na samotném obalu (vně nebo uvnitř), nebo dokonce na způsobu polstrování. Můžete také zahrnout marketingový slogan nebo QR kód pro pokračování zákaznické zkušenosti na internetu.

Efektivně spravujte vracení objednávek

Způsob, jakým řídíte vracení objednávek, může být skutečným prodejním argumentem pro vaše potenciální zákazníky, kteří se chtějí ujistit, že si objednají správný produkt, a v případě potřeby jej mohou vrátit.

Správa vratek od zákazníků může být pro e-shopy složitým úkolem. Musíte pravidelně aktualizovat skladové zásoby a zajistit, aby se vám produkty vracely v optimálním stavu.

Řešení k zavedení

Zobrazte na svých webových stránkách jasné zásady pro správu vracení zboží zákazníky. Zdůrazněte ji na speciální stránce, ale také na svých prodejních stránkách. Uveďte co nejjasnější podmínky pro vrácení zboží, včetně lhůt, ve kterých musí být výrobky vráceny, a souvisejících nákladů. Pokud je to možné, nabídněte bezplatné vrácení zboží.

Zvolte obal pro vrácení zboží. Ty jsou speciálně navrženy tak, aby chránily vaše zboží při prvotní přepravě a následně při vracení. Mají také několik odtrhovacích proužků, takže je zákazník může znovu použít přímo, aniž by musel hledat jiný obal.

Kontrolujte své náklady na logistiku e-commerce

Ať už jste malý e-prodejce nebo větší platforma, kontrola logistických nákladů je pro vaši ziskovost klíčová. Každou položku logistických výdajů lze tak či onak optimalizovat.

Řešení k zavedení

Snižte hmotnost a objem expresních a mezinárodních zásilek. Většina přepravců si u těchto typů doručování účtuje poplatky na základě objemové hmotnosti zásilek. Věnujte proto čas eliminaci prázdného místa v zásilkách tím, že zvolíte obal, který se co nejvíce blíží vašemu zboží.

optimalna-velkost-balenia

Chcete-li se dozvědět víc, poznejte našeho průvodce optimalizací hmotnosti a objemu vašich zásilek.

Provádějte pravidelná výběrová řízení, abyste našli dopravce za správnou cenu. Tato výběrová řízení k vám umožní najít poskytovatele služeb, kteří odpovídají vašim očekáváním a očekáváním vašich zákazníků, ale také vám umožní utratit rozumný rozpočet.

V případě potřeby zvažte použití logistické platformy elektronického obchodování. Toto řešení outsourcingu logistiky můžete zvážit, pokud potřebujete zpracovávat urgentní balíky, řešit sezónní špičky nebo se chcete soustředit pouze na svou hlavní činnost. Některé platformy vám mohou nabídnout sdílené náklady na dopravu, což vám umožní odesílat vaše produkty s nižšími náklady.

Nasaďte ekologicky odpovědnou e-commerce logistiku

Spotřebitelé jsou stále více nakloněni bojkotu značky, která prezentuje ekologicky nešetrné praktiky. Naopak zůstávají věrní značkám, které komunikují své ekologické a sociální závazky – a především se jich drží.

Možná již pracujete na ekologické odpovědnosti svých produktů. Ale přemýšleli jste o zásadní roli, kterou v tomto ekologickém obrazu hraje váš dodavatelský řetězec?

Řešení k zavedení

Vyberte si ekologicky zodpovědné obaly pro e-shopy. K tomu máte různá řešení: opakovaně použitelné, recyklovatelné, z biosurovin, biologicky rozložitelné obaly atd. Abyste jasně viděli, podívejte se na pravidlo 5R pro balení, které zahrnuje:

  • Snížit množství použitých surovin tím, že zvolíte obal co nejblíže vašim produktům.
  • Je-li to možné, použít obaly znovu (například u vratných obalů).
  • Nahradit obaly, které nejsou moc dobré pro planetu, za ekologičtější alternativy.
  • V co největší míře obnovit suroviny výběrem obalů z obnovitelných zdrojů (například obalů z biologických zdrojů)
  • Recyklovat své obaly co nejvíce.

Najděte ekologicky odpovědné přepravce nebo zvolte ekologické způsoby doručení. Můžete se například rozhodnout pro doručení na poslední míli kurýrem na kole nebo si vybrat dopravce cestující v hybridních vozidlech nebo na CNG (Green Natural Gas, ekologický zemní plyn).

Pokud máte všechny tyto osvědčené postupy v ruce, jste připraveni zavést ziskovější, efektivnější a zodpovědnější logistickou strategii elektronického obchodu.

nejlepší témata