Vše o historii společnosti RAJA

7 min čtení 09 května 2024

Je to těžko uvěřitelné, avšak od vzniku naší společnosti uplynulo již 70 let. Společnost RAJA začínala jako malé, skromné sdružení dvou podnikavých žen. Časem se rozrostla v přední evropskou B2B firmu pro distribuci obalů, spotřebního materiálu a zařízení. Chcete vědět, odkud pochází původ našeho názvu? V tomto článku se dozvíte, jak společnost RAJA vznikla a jak se rozrostla až do současnosti. Naskočte do našeho stroje času!

Historie společnosti RAJA desetiletí po desetiletí: od roku 1954 až po současnost

1950-59. Vznik Cartons RAJA

V roce 1954 založily dvě podnikavé ženy, Rachel Marcovici a Janine Rocher, společnost Cartons RAJA, jejíž název vznikl spojením prvních dvou písmen jejich křestních jmen. Povzbuzeny konstruktivním duchem poválečných let se tyto dvě obchodní partnerky rozhodly využívat recyklovaný karton, který byl mnohem levnější než nový karton.

Tato jednoduchá, ale nepochybně účinná myšlenka byla základem společnosti, která neustále v průběhu následujících generací reagovala na změny historického kontextu. Iniciály křestních jmen obou zakladatelek daly vzniknout značce, která udržovala jejich projekt nabízet praktická a kvalitní řešení po dobu více než 60 let.

Ačkoliv Janine podnik brzy opustila, manžel Rachel, Maurice, se připojil v roce 1956 k správě a vedení společnosti. Díky energii paní Marcovici a její podnikatelské vizi se firma Cartons RAJA stala opravdovým úspěchem. Rychle začala nabízet nová řešení, jako je vlnitá lepenka, lepicí páska, kraftový papír nebo polstrované tašky, a na svou dobu využívala originální způsoby prodeje, jako je zasílání vzorků a cenových nabídek poštou.

1960-69. Příchod Danièle Marcovici

V 16 letech nastoupila Danièle Kapel-Marcovici, dcera Rachel a současná generální ředitelka Skupiny RAJA, do rodinného podniku jako obchodní zástupkyně a prodávala obaly pařížským podnikům.

Zakladatelka i její dcera si byly vědomy potřeby přizpůsobit se měnící se době, a proto vytvářely obaly s využitím nejmodernějších technologií té doby, jako byly plastové materiály v 70. letech nebo revoluční pěna Rajamousse, a podílely se na vývoji trhu jak na úrovni služeb, tak reklamy.

1970-79. Vydání prvního katalogu Cartons RAJA

V roce 1975 Danièle Kapel-Marcovici, jako ředitelka marketingu, založila oddělení reklamy společnosti a vydala první katalog Cartons RAJA. Tato inovativní publikace obsahovala 24 stran černobílého tisku a náklad 10 000 výtisků sloužil jako doplněk k práci obchodních zástupců.

1980-89. Danièle Kapel-Marcovici jako generální ředitelka Cartons RAJA

Danièle Kapel-Marcoviciová se oficiálně stala ředitelkou společnosti v roce 1982. V té době se již tato malá společnost s 50 zaměstnanci stala průkopníkem v oblasti distribuce obalů prostřednictvím katalogu ve Francii.

1990-99. Ze společnosti Cartons RAJA se stává RAJA a expanduje po Evropě jako Rajapack

S příchodem 90. let se Danièle Kapel-Marcovici rozhodla změnit název společnosti a z Cartons RAJA se stala prostě a jednoduše RAJA. Společnost usilovala o to, stát se předním dodavatelem obalů ve Francii a jeden z hlavních cílů byl doručovat objednávky po celé Francii do 48 hodin, což byla v té době unikátní služba na trhu. V roce 1992 získal stroj Pad-Pack ocenění „Oscar pro balení“.

V tomto desetiletí navíc společnost exponenciálně rostla a rozšířila se po celé Evropě. Počínaje Belgií po akvizici společnosti Binpac v roce 1994 a pokračujíc Nizozemskem (1997), Spojeným královstvím (akvizice společnosti AidPack v roce 1998) a Německem (1999). Dceřiné společnosti v těchto evropských zemích se nazývají Rajapack.

2000-09. Začal prodej přes internet a RAJA rostla v nových odvětvích

Rok 2000 přinesl pro společnost RAJA novou revoluci v podobě spuštění webových stránek a nové služby prodeje online.

Kromě toho společnost pokračovala v expanzi v Evropě a v roce 2003 byl v Barceloně založen Rajapack Španělsko. Dalšími zeměmi, které se připojili k Rajapack, byly Rakousko (2004), Itálie (2006), Česká republika (2007) a Švýcarsko (2008).

Během této dekády se RAJA otevřela novým trhům založením RAJAfood pro potravinářské obaly. Dále akvizicí společností L’Equipier, specializované na prodej produktů v oblasti hygieny, zdravotnictví a údržby na dálku, a Welcome Office, specializovaného distributora B2B materiálu a nábytku do kanceláří ve Francii.

Kromě toho v roce 2006 Danièle Kapel-Marcovici založila Nadaci RAJA-Danièle Marcovici, která podporuje neziskové organizace bojující za osvobození a obranu práv žen ve Francii i ve světě.

V roce 2019 se názvy dceřiných společností Rajapack sjednotily pod jednotnou značkou RAJA.

Po akvizici společností Postemballasje v Norsku a Crosstrade v Polsku v roce 2010 se společnost dostala na nové evropské trhy a pokračuje v expanzi po Evropě příchodem společnosti Rajapack do Dánska (2010), Švédska (2012), na Slovensko (2016) a do Portugalska (2016).

Její růst nezadržitelně pokračoval akvizicemi dalších společností, jako jsou CENPAC, JPG a Bernard ve Francii, Morplan ve Velké Británii, UDOBÄR v Německu, Mondoffice v Itálii a Kalamazoo ve Španělsku.

V roce 2019 dochází ke změně názvu značky, protože všechny evropské dceřiné společnosti Rajapacku jsou sdruženy pod jednotnou značkou RAJA.

2021. Akvizice společnosti Viking

Skupina RAJA posiluje svou pozici na trhu s kancelářskými potřebami a vybavením akvizicí značky Viking. Akvizicí e-shopu společnosti Office Depot Europe. A také smluvního obchodu společnosti Office Depot Europe v sedmi evropských zemích: Velké Británii, Irsku, Německu, Švýcarsku, Rakousku, Nizozemsku a Belgii.

Současné údaje o společnosti RAJA

Skupina RAJA dnes zaměstnává přibližně 4 500 lidí. Naše společnost působí v 19 evropských zemích, má 15 distribučních center a 390 000 m2 skladových prostor.

RAJA nadále nabízí nejširší sortiment obalů na trhu se stejnou zárukou a kvalitou. Uspokojuje všechny typy podniků bez ohledu na jejich velikost nebo umístění, od nadnárodních společností a velkých firem až po malé a střední podniky a živnostníky. Dva miliony zákazníků skupiny pocházejí ze všech odvětví činnosti, od průmyslu až po služby.

V našem rozsáhlém katalogu máme na skladě více než 250 000 produktů, které jsou určeny k uspokojení všech profesionálních potřeb v oblasti ochrany, balení a expedice. Závěrem lze říci, že s obratem 1,72 miliardy eur v roce 2022 je RAJA hrdá na to, že je vedoucí evropskou společností v oblasti distribuce obalů.

nejlepší témata