Etikety a štítky Rajapack

Víte, co má etiketa, společného s etiketou, neboli s pravidly společenského chování? Obojí pochází z francouzského  estiquier, což znamená připevnit: původně se při španělských dvorních ceremoniích připevňovaly malé upozorňující cedulky týkající se průběhu a doporučeného oblečení. Z tohoto pak vznikly nejen pravidla chování, ale také název dnešního pojmu „etikety“, které jsou známe také pod označením „štítky“. Štítky poskytují informaci o obsahu, adrese, datu spotřeby nebo třeba návodu k použití či doporučení pro přepravu. Jsou schopny propagovat značku a jsou tak nositelem reklamního poselství.

Etikety jako prostředek informace i reklamy

Sumérové a Egypťané vytvořili již v roce 6.000 př.n.l. první druh etikety: válečkovou pečetí popisovali amfory, aby označili, co je uvnitř. K revolučnímu vývoji dopomohl štítku až vynález knihtisku v roce 1451. Vynález Johanna Gutenberga tak otevřel cestu profesionálnímu rozmnožování písemností a flexibilní úpravě. V roce 1978 se vynález litografie postaral o to, že se ke štítku mohl připojit také grafický prvek: bylo tedy možno reprodukovat nejen textovou část, ale také obrázky.

Díky možnosti individuální tvorby se pak etiketa stala reklamním předmětem. Ve 20. století se tento vývoj ještě zdokonalil, a to tehdy, když Stanton Avery zavedl na trh samolepící etikety . Díky kaučukovému lepidlu tak bylo možno štítek odlepit a znovu přilepit.

Rozmanitost etiket jako klíč k úspěchu

Moderní varianty štítků zvládnou samozřejmě daleko více: Na tzv. radiofrekvenčních etiketách (RFID: radio-frequency identification) ukládá transponder informace, které je možno přečíst a pozměnit bezkontaktně. Pozn. RFID laboratoř iLAB se také nachází na VŠB Technické univerzitě v Ostravě. Tzv. systémové indikační štítky (TTI: time-temperature-indicators) upozorňují u potravin choulostivých na teplotní výkyvy na možnost jejich zkažení. A etikety s pečetní funkcí odhalí zloděje, protože se při prvním otevření oštítkovaného obalu nenávratně zničí. Mezi námi – tuto funkci plní už i obyčejné lepící štítky, například etikety do laserových tiskáren RAJALABEL, a to v okamžiku, kdy jsou opatřeny individuálním potiskem.

Úspěch etiket je tedy v rozmanitosti jeho použití. Pro každodenní označování při práci nabízejí mobilní tiskárny etiket a štítků jako například tiskárna DYMO ideálním řešením. Vzhledem k termotisku navíc nezávisí jejich provoz na toneru či inkoustu a je možno je ovládat přímo z počítače: pro výkonné a časové nenáročné štítkování kdekoliv a kdykoliv.

Kategorie: BlogObaly na dokumentaci, etikety

Zanechat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vložte komentář

Toto pole fill